Dějiny církve v ČR
Starokatolické hnutí proniklo do Českých zemí poměrně záhy po svém vzniku v západní Evropě. Myšlenky odporu proti centralizované moci papežství a důraz na návrat k původní, méně hierarchické podobě církve nacházely v prostředí rakouské monarchie určitou odezvu, zejména mezi vzdělanými katolíky, kteří byli znepokojeni dogmaty I. vatikánského koncilu z roku 1870.
V tehdejším Rakousko-Uhersku se první farnosti začaly formovat ve Vídni a na severu Čech, zejména ve Varnsdorfu. V roce 1877 byla církev státem uznaná a v roce 1879 se konala první starokatolická synoda Rakouska. V roce 1880 bylo zřízeno biskupství pro starokatolíky v Předlitavsku (v Rakousku a v Českých zemích). Rakouské úřady však k novému církevnímu útvaru zaujímaly spíše rezervovaný postoj a neudělily souhlas s volbou a s biskupským svěcením. Byl tedy zvolen jen správce biskupství, kterým byl Amandus Czech (Miloš Čech – bratr básníka Svatopluka Čecha). Pod jeho vedením se starokatolické obce rozrůstaly především v severních Čechách, tedy v oblasti s početným německým obyvatelstvem, které bylo na nové náboženské impulzy citlivější než většinově konzervativní české prostředí. Jazykově české starokatolictví vzniklo po roce 1900 a své centrum našlo v Praze, v rámci církve ale zůstávalo malou menšinou.
Nejvýznamnějším centrem starokatolicismu na českém území se stal Varnsdorf, kde bylo roku 1897 přeneseno sídlo rakouského biskupství. Právě zde se soustředil život německých starokatolíků z celé rakouské části monarchie. Biskupství ve Varnsdorfu zůstalo i po rozpadu monarchie a bylo nyní zodpovědné jen na československé starokatolíky – jazykově německé i české. V Rakousku vzniklo nové biskupství ve Vídni. Po vzniku Československa roku 1918 se církvi otevřela možnost zvolit biskupa. Miloš Čech zemřel v roce 1922 a církev si na uprázdněné místo zvolila biskupem Aloise Paška (Paschka), který měl za úkol vytvořit strukturu odpovídající demokratickým principům nové republiky, ale také postupně vzdorovat sílícím německým nacionalistickým vlivům.
![]()
Československá starokatolická církev byla od svého počátku dvojjazyčná a dvojího charakteru. Většinu jejích členů tvořili i nadále Němci z pohraničních oblastí, zejména z Varnsdorfu, Liberce, Jablonce, Desné, Šumperka, Děčína, Krásné Lípy a dalších měst v Sudetech. Čeští starokatolíci byli naproti tomu spíše jednotlivci nebo malé skupiny ve větších městech, především v Praze, kde se scházeli kolem několika farářů a teologů, z nichž nejvýznamnější byli František Iška a Václav Jaromír Ráb. Snažili se najít vlastní cestu mezi konzervativní římskou tradicí a mladší Československou církví (později Církví československou husitskou), která vznikla v roce 1920 s obdobnými motivy, ale mnohem radikálnější teologickou orientací. Mezi oběma směry sice existovaly kontakty a snahy o spolupráci, ale starokatolíci si chtěli zachovat kontinuitu s katolickou tradicí a apoštolskou posloupností, zatímco Církev československá se více přikláněla k reformačnímu a místy až unitářskému pojetí víry.
Druhá světová válka znamenala pro české země i pro starokatolickou církev zásadní zlom. Po roce 1938 se značná část starokatolických obcí ocitla na území připojeném k Německé říši a jejich činnost byla podřízena německým starokatolickým strukturám. Česká část církve se dostala do izolace a její činnost byla omezena. Válečné události a následný odsun německého obyvatelstva po roce 1945 znamenaly pro starokatolictví v českých zemích těžkou ránu. Většina věřících a farářů byla odsunuta a kostely se dostaly do správy malé české minority. Jen díky skutečnosti, že stařičký biskup Pašek byl etnický (byť zcela bilingvní) Čech a byl schopen jednat s obnovenou Benešovou vládou, nedošlo k úplnému zrušení starokatolické církve Benešovými dekrety. I tak z původně početné německé starokatolické církve zůstala jen malá skupina českých věřících, kteří se snažili zachovat alespoň základní kontinuitu života církve.
Po válce se starokatolická církev v Československu postupně znovu konsolidovala, tentokrát již jako malá, jazykově česká církev s několika farnostmi rozptýlenými po celé zemi. Zůstala součástí Utrechtské unie, ale brzy na ni přišla další rána v podobě komunistické totality. Během ní byla církev téměř zničena a její zbytky byly kontrolovány Státní bezpečností. Mírného uvolnění poměrů se církev dočkala v roce 1968, kdy jí bylo dovoleno zvolit si nového biskupa, kterým se stal bývalý dominikán Augustin Podolák. Spolu s nástupem normalizace se ale opět začaly utahovat šrouby, biskupovi byl odebrán státní souhlas a církev živořila pod vedením lidí, kteří spolupracovali se Státní bezpečností.
![]()
Po revoluci v roce 1989 byla obnovena jurisdikce biskupa Podoláka, kterého orgány svobodného státu uznaly jako jedinou legitimní autoritu. Po Podolákově smrti v roce 1991 se jeho nástupcem stal biskup Dušan Hejbal. Devadesátá léta a začátek 21. století byly dobou rozvoje a budování, kdy nové starokatolické farnosti vznikly v oblastech, kde historicky starokatolictví nebylo rozšířené. Biskup Hejbal odešel do emeritury v roce 2016 a do čela církve byl zvolen biskup Pavel Benedikt Stránský.
Přestože starokatolická církev v naší zemi nikdy nezískala velký počet členů, stala se významným symbolem spojení katolické tradice s demokratickým duchem a otevřeností k ekumeně. Její existence dodnes připomíná, že i v českých zemích měla katolická reformní myšlenka, zosobňovaná utrakvismem a reformně a liberálně smýšlejícím katolickým duchovenstvem pobělohorské doby, své pokračovatele – byť v podobě skromné a nenápadné, přesto vytrvalé a duchovně pevné církve. Starokatolická církev je jednou z mála křesťanských denominací v naší zemi, která pomalu ale setrvale roste.